Jak začít

Začínáme s LFS


Stáhli jste si demo Live For Speed a chcete ostatním ukázat, jak že se to má vlastně pořádně jezdit? Tak vítejte do světa, kde záleží z valné části jen na řidiči!

Při prvním spuštění Vás nejdříve čeká nastavení. O základním nastavení jména(doporučuju za méno národnost), jazyka, rozlišení a tak podobně se nemá smysl rozepisovat, ale nad volbou ovládnání se zastavíme. LFS je hardcore simulátor a veškeré chování auta vychází pouze z velmi propracovaného fyzikálního modelu a zaleží tedy pouze na vstupech, které dodá řidič, čili Vy. Jde o základní věci: jak moc je sešlápnutý plyn, brzda, případně spojka, jaký je zařazený rychlostní stupeň a v neposlední řadě úhel natočení volantu. Hlavně v úhlu natočení volantu je obrovský rozdíl mezi LFS a ostatními "simulátory" ala NFS. U většiny her za Vás volí úhel zatáčení počítač a je to vždy akorát na hraně smyku. U LFS to rohodujete pouze Vy o tom jak moc otočíte volantem. Můžete dát málo, ale také moc(častá chyba začátečníků), počítač za Vás neudělá vůbec nic a kam pojede Vaše auto, záleží pouze na Vás stejně jako v reálu. Kam tím mířím? Dokážete si ve skutečném autě představit řízení na klávesnici? Hlavně pokud jde o zatáčení? V reálu je plynulé a podle situace různě rychlé. Stějně je to v LFS.

Pokud máte volant, není co řešit a nastavte si ho dle návodu od Jeta, ale v případě že ne, stojíte před volbou klávesnice nebo myš. Většina lidí sáhne po klávesnici, protože je na ní zvyklá z ostatních her a řízení na klávesnici v nich není problém. Jelikož v LFS záleží na každém centimetru stopy kterou jedete a hlavně na plynulosti se kterou se pohybujete po trati, je klávesnice tou nejhorší volbou. U volantu máte plynulý vstup všech hodnot, u myši je plynulé pouze zatáčení, ale u klávesnice jsou všechny vstupy buď na nule nebo na maximu. Jistě budete souhlasit, že projet zatáčku plynulým obloukem na klávesnici je tedy téměř heroický výkon, ale díky spoustě tréninku je možné i to. Jakkoli se Vám může zdát myš nepřirozená, věřte, že pokud překousnete počáteční nezvyk a věnujete téninku jedno či dvě odpoledne, tak se už k řízení na klávesnici nebudete chtít vrátit. Já sám sem začínal s LFS na myši a téměř rok sem s ní jezdil. Jediná věc která mi nesedla v implicitním nastavení myši je plyn a brzda přímo na jejích tlačítkách. Myslím, že většina z Vás je zvyklá mít plyn a brzdu na klávesnici, takže doporučuji přiřadit si je na klávesy a na tlačítkách myši mít řazení rychlostí.

Takže máte nastavené ovládání a už se nemůžete dočkat, jak během pár chvil budete nechávat své soupeře v prachu? Musím Vás zklamat, tak jednoduché to nebude. LFS je simulace se vším všudy a když vstoupíte do garáže máte možnost (nebo spíše nutnost - základní nastavení jsou pro závodění téměř nepoužitelná (podle trati/auta je ztráta způsobená nastavením auta tak 1-2 sec na kolo, zbylý čas je pouze ve Vašich rukách případně i nohách) změnit veškeré nastavení vozu. Všichni tuneři v tento okamžik nejspíše zlomí nad LFS hůl, protože zde se nedá alá NFSU ladit motor na vyšší výkon, měnit spoilery, přidávat LEDky atd. Je to z toho důvodu, že LFS je online simulátor a při soutěžení online by stejně každý používal nejlepší možnou kombinaci vylepšení a jediné čeho by se tím dosáhlo, je další zhoršení podmínek pro nováčky při nástupu na herní scénu. Jediné co se zde tedy dá nastavit je podvozek: tlumiče, pružiny, brzdy, převodovka, kola, tlak v pneu atd. Tj. ty důležité věci, kterými se i v reálu dosahuje lepších časů, pokud mají všichni stejná auta. Pro nováčky je však většinou všechno toto nastavování španělská vesnice. Ale nezoufejte. Kdo si chce postavit vlastní nastavení, má možnost si zde přečíst NÁVOD jak se ladí auto a pustit se do toho. Pokud se nechcete pouštět do tvorby vlastního nastavení (je to také jistá forma umění a věřte, že postavit dobré nastavení od základu trvá dny až týdny), pak je tu stránka týmu INFERNO či SETUP GRID, kde najdete velmi dobrá nastavení pro různé trati a délky závodů. Pokud budete chtít použít kvalifikační nastavení na delší jak 4 kolové závody, tak přidejte tlak v pneu (5 - 30kpa), a snižte odklony tak o stupeň. V případě některých závodních strojů je třeba i změnit obutí na tvrdší směs (R1 měkká až R4 tvrdá).

V options/help lze nastavit různá ulehčení(helpy), ale pravdou je ,že lepších časů lze dosáhnout bez nich. Jsou zde pro ty, kteří se budou zpočátku prát s autem a s fyzikálním modelem. Až zvládnete objet kolo bez výletů mimo trať, doporučuji tyto helpy nastavit takto: Automatické řazení - vyp.; Pomoc s brzdou - vyp.; Pomoc s plynem - vyp.; Automatická spojka (pokud nemáte 3 pedály) - zap.; Ubrat plyn při řazení - vyp. (u některých aut pak nemusíte při řazení sundávat nohu z plynu, u jiných ano); Prošlápnutí plynu při podřazení - zap.

Dobře, máte tedy nastavené ovládání i auto a už Vám nic nebrání se vydat na trať. Během prvních kol s GTi (slabé auto s náhonem na přední kola) se asi každý seznámí s chováním auta na asfaltu a i mimo něj. Doporučuji, stejně jako v reálu, si nejdřive pomalu projet trať, zjistit kde je jaká zatáčka a až pak zvyšovat rychlost. Mnoho začátečníků při jízdě s GTi dělá zásadní chybu a tou je, že moc zatáčí. Jelikož auta s náhonem na přední kola jsou předurčena k nedotáčivosti pod plynem, tak vlastně ani neví, že dělají něco špatně (auto sice zatáčí na stranu na kterou chcete, ale míň než je schopno). Proto až si projedete pár kol, koukněte se na záznam. Pokud máte v zatáčkách kola vytočená na doraz, nejedou ve stopě a tudíž jen ztrácíte čas. Věřte že záleží i na teplotách pneumatik, přehřátá pneu má hodně špatnou přilnavost (F9 - ukazatel teplot, vysvětlení od DoNa) a pokud se Vám po několika kolech stále kouří od pneu a na ukazateli jsou červené hodnoty, děláte něco špatně. V S2 je zde navíc vlastnost, že se Vám při výletu mimo trať na pneu nalepí nečistoty a tím pádem se také zhorší jejich přilnavost po návratu na trať. Máte tedy za sebou několik kol a říkáte si, jak je možné, že mám takové špatné časy? Závodění je věda a bez základních znalostí se neobejdete. Proto navštivte ZÁVODNICKOU ŠKOLU a zde se dočtete, co je to ideální stopa, jak správně brzdit atd. tedy jak se správně jezdí rychle.

Doufám, že Vám tyto informace pomohou ve Vašich začátcích s Live For Speed a těším se na shledanou na trati!

Díky Agarashovi za stylistickou úpravu.

Užitečné linky:
(anglicky)
Live For Speed - oficiální stránky
LFSWorld - oficiální statistiky jezdců, závodů, tabulky světových rekordů (možnost stáhnutí záznamů)...
LFS Forum - oficální fórum o všem kolem LFS
LFS Wiki Manual - Neoficiální manuál k LFS (login: lfswiki, heslo: lfswiki) - co je to wiki? - open source manuál
LFS News - novinky ze světa LFS
LFS Movies Pit - zde se nachází valná většina videí z LFS
Clean Racers Club - útočiště pro dobré závody (S2 Demo)
Turnaje v Live For Speed - Seznam valné většiny turnajů v LFS
Masters of Endurance - mezinárodní vytrvalostní liga
Inferno SetupField - mnoho kvalitních nastavení pro většinu kombinací auto/trať
Setup Grid - mnoho kvalitních nastavení pro většinu kombinací auto/trať
Master Skinnerz - velmi kvalitní skiny, templaty a návody jak na to
Zavodnická matematika - pokud si myslíte, že závodění není věda, tak se podívejte sem...

(česky)
Často kladené otázky - první místo kam se podívat když máte otázky
Popis kláves - některé lze změnit, jiné jsou pevně dané
Závodnická škola - jak správně jezdit rychle, možnost dohody na školení
Chování na trati - všeobecně co dělat a hlavně co nedělat při závodech
Pravidla závodů - sepsaná pravidla chování na trati během závodů
Základy nastavovaní auta - co dělá co při hrátkách v garáži
LFS licence S1 / S2 - jak to s nimi vlastně je
Volant - chcete si pořídit volant? rady, zkušenosti
Cam2Pan - program na rozhlížení po kabině auta pomocí webkamery a LEDky

Užitečné prográmky:
LFS Spectator 2.02 - umožňuje komukoli sledovat závod, v omezené podobě, na serveru kde je to povoleno
F1 Perfview - nástroj na analýzu telemetrie (dostupná pouze ze singleplayer replaye)
Analyze for Speed - nástroj na porovnání stopy, rychlostí, časů (jednodušší než F1 Perfview )
LFS Gear Ratio Calc - prográmek na nastavení převodovky

S2 CMX Viewer - prohlížeč modelů všech aut, užitečné při tvoření vlastního skinu, obsahuje čisté skiny všech aut v rozlišení 1024x1024. Pro tvorbu vlastního skinu použijte libovolný grafický editor, překreslete čistý skin a uložte pod novým jménem (pozor, nutno zachovat začátek jména souboru (první 4 znaky), který obsahuje název auta).

 

Jak se chovat na trati

1) Jak předjíždět, jak být předjížděn, jak se bránit předjetí

Vždycky platí, že na sebe obě strany musí brát ohled. Bez toho se nedá projet jediná zatáčka.

Dvě auta bok po boku
Člověk v autě na vnitřku si leckdy může myslet, že má už pozici jistou a taky tak jedná. Často se pak stává, že při výjezdu ze zatáčky vytlačí jezdce na vnějšku z dráhy, protože "už nepočítal s jeho přítomností".

Pro jezdce na vnitřku: Ten vedle vás se nemusí vzdát. Sice získáváte vnitřní stopou výhodu, ale i tak, pokud jste nevyhráli souboj na brzdy, nechejte na výjezdu prostor a sledujte po stranách a v zrcátkách, kde se nachází ten druhý.

Pro jezdce na vnějšku: Jestli jste se rozhodli nevzdát se pozice lacino, tak sledujte, co dělá ten na vnitřku. Můžete sice na výjezdu využít vyšší rychlosti, kterou leckdy vnější stopa poskytuje, ale zároveň se nechcete nechat vytlačit. Když ten druhý ignoruje vaši přítomnost, radši zvolněte. Lepší ztráta pár desetin, než několika sekund vyhrabáváním se z písku.

Dvě auta jedoucí za sebou
Tady bývá častou chybou, že přední jezdec blokuje až přehnaně moc nebo špatně odhadne pozici auta za sebou. Jezdec vzadu se snaží zabrat vnitřní stopu, zároveň ale získat co nejvíc prostoru vedle soupeře. Obojí pak často končí nárazem do zádi nebo do boku jednoho z aut. Následek si umíte domyslet.
U GTR a formulí se musí počítat i se ztrátou přítlaku za někým v zatáčce, to je lepší si radši držet odstup a počkat.

Když jste vepředu, tak mějte na paměti, že obranný manévr můžete udělat jenom jeden. Čím více blokujete, tím víc narůstá riziko kolize. Ten za vámi neví, co chcete udělat a když už se tlačí vedle vás, tak je na manévry pozdě. Snažte se obranný manévr naplánovat tak, aby jste ho provedli včas a zároveň získali co nejvýhodnější pozici do následující zatáčky, pokud se druhý jezdec rozhodne zařadit vedle vás (když ustoupí, využijte toho a pokuste se dostat co nejvíc na vnějšek, ale samozřejmě berte ohled na druhého).

Pro ty vzadu platí, že by měli být maximálně obezřetní, protože v tomto případě pak za většinu způsobených kolizí můžou právě oni. Jestli ten před vámi kličkuje jak zajíc, tak si raději počkejte na lepší příležitost. Jestliže se ale rozhodnete vyletět z větrného pytle a jít tvrdě na brzdy, tak pamatujte, že máte větší rychlost a musíte a) buď brzdit o to tvrději nebo b) o něco dřív.
V případě a) se pak často stává, že se při brzdění zablokují přední kola. V tom případě (záleží, jak daleko jste od zatáčky) zkuste zapracovat s brzdovým pedálem jako v autech bez ABS - povolte brzdu, aby se kola chytly a hned na to sešlápněte pedál tak, aby se kola znovu nezablokovaly. Nezapomeňte je ale srovnat. Kola vytočená do maximálního rejdu se těžko chytnou. Většinou, v závislosti na situaci, se pak dá ještě něco zachránit. Jestli jste už ale příliš blízko k zatáčce, tak nezbývá, než si rychle odříkat otčenáš a doufat, že nikoho nestrefíte.
Při tvrdém brzdění pak pomáhá zpomalit brzdění motorem. Podřaďte tak, aby jste motor vytočili co nejvíc, zároveň ho ale nepoškodili a nezablokovali poháněná kola - tomu jde předejít prošlápnutím plynu v momentě podřazení.


Situace se ale může lišit zatáčku od zatáčky, třeba šikanu bok po boku jde projet jenom hodně těžko, takže často ten v nevýhodnější pozici ustoupí. Může ale taky dojít k situaci přehnaného gentlemanství, kdy si dva jezdci dávají přednost a když pak vidí, že ten ten druhý nejede, tak na to oba ve stejný moment šlápnou a srazí se. Tohle je asi jediný závodní incident, kterému nejde předejít.

2) Jak bourat, jak se zapojit zpátky do provozu, jak se vyhnout nehodě před sebou

V momentě, kdy z jakéhokoli důvodu ztratíte kontrolu nad vozem, ať už svojí nebo cizí vinou, první věc, kterou MUSÍTE udělat, je zašlápnout brzdu, i za cenu zablokovaných kol. V ten moment vás flatspoty netrápí. Vaše auto se stane pro ostatní předvídatelné, můžou se mu pak snadno vyhnout. Opravdu se nesnažte manévrovat a počkejte, až se auto zastaví. Ušetříte tak práci mechanikům svým i těch, kteří do vás díky tomu nenarazí.

Jakmile se auto zastaví, tak počkejte, až budete mít dost času auto dostat zpátky na trať, srovnat ho a rozjet se. V postartovní kolizi raději počkejte, než projedou všichni. Tlačit se za každou cenu zpátky není nejlepší nápad.

Jestliže se blížíte k místu havárie, uberte nebo úplně pusťte plyn, podle potřeby si přibrzděte a projeďte po té části trati, která je volná, v extrémním případě i po trávě. Jestliže se člověk v havarovaném autě snaží za každou zachránit, co se dá, radši (s ohledem na ostatní) rovnou brzděte a uhněte na stranu, kam nesměřuje jeho vrak. Nikdy se nesnažte proletět místo pod plným plynem, zvlášť když někdo před vámi se může do kolize připlést. Ne vždycky se to ale podaří, chce to i trochu štěstí.

3) Modrá vlajka

Občas se stane, že se na trati potkáte s někým tak rychlým/pomalým, že ho musíte chtě nechtě pustit/předjet. Někdy ale dochází k takovým nedorozuměním, která můžou pokazit závod oběma stranám, více pak té, která je rychlejší.

Jak pouštět
Větší zodpovědnost leží na jezdci o kolo zpět, protože podle toho, jak se zachová on, reaguje posléze rychlejší jezdec za ním.
Hlavní je nepanikařit. Když jste na rovince, tak je nejlepší neuhýbat, držet stopu a zpomalit v momentě, kdy je ten druhý ještě dostatečně daleko za vámi. Když ale pouštíte víc jezdců, tak je někdy vhodné, v závislosti na situaci, ze stopy vyjet. V žádném případě ale nikdy nešlapejte prudce na brzdy, to je to nejhorší, co můžete udělat. Gentlemanství ano, ale všeho s mírou.
V zatáčce pak jsou dvě možnost. První je ta, že prostě uvolníte vnitřek, což je nejjednodušší. Ten rychlejší už ví, co má dělat. Jenom je potřeba nechat dost místa, aby jste se na výjezdu nesrazili.
Druhá možnost je pustit po vnějšku, ta je ale naopak obtížnější. Dá se provést nejlépe v rychlých zatáčkách, jako je T1 na Aston National a vyžaduje i zkušenost na straně rychlejšího, který ví, jak projet po vnějšku, aby nevyletěl ven. Jeďte o něco pomaleji, než jezdíte běžně, aby jste na vnějšku nechali prostor a udrželi se na vnitřku (tato možnost si protiřečí s prvním odstavcem této části, ale opět, hodí se to při pouštění vice jezdců najednou).
A samozřejmě, neustále sledujte zrcátka a dívejte se do stran.

Jak předjíždět
Tady platí nikam se nehnat, zachovat chladnou hlavu a počkat na to, co udělá ten před vámi. Žádné troubení, postrkování, cpaní se dopředu. Ten před vámi by ale samozřejmě měl ustoupit co nejrychleji; když se za ním vezete víc, než půl kola, tak už nějaká ta signalizace není na škodu, jinak ale opravdu ne. Nabízenou příležitostí pak nepohrdáme a bezpečně se snažíme proklouznout kolem.

Dobře sepsaný návod od Pedropana je i tady.

GL na trati a bezproblémovou cestu do cíle

Novinky

Nová sekce+aktualizace členů

10.11.2009 14:16
 Máme novou sekci Downloads zde budou nejnovější Z patche,mody atd... :)Přidal jsem do seznamu sebe a dalšího hráče.Já (Martin Hašek) dělám maličkosti webu :)
>>

Sponzor

15.09.2009 20:03
přidány nové šablony v sekci sponzoři
>>

Update Webu + Nový clen

12.09.2009 20:00
Ahoj .. ja som novy clen Teamu Pe-rt a zaroven aj novy Webmaster... Som zo SK. Spravil som drobný update webu cize napr novy banner a drobne zmeny ktore budu pribudat :)
>>

Doplňen seznam hráčů

20.08.2009 10:32
Doplňen seznam hráčů
>>

Vyhledávání

© 2009 Všechna práva vyhrazena.